Kai suprato, kad neišvengiamai turės ieškoti naujo darbo, Deividui buvo likusios kelios dienos iki keturiasdešimties, iš kurių ~20 metų, praleistų vienoje įmonėje, vienoje pozicijoje. Darbo pradžia „Danske Bank“ jam buvo nemenkas iššūkis. Jį sėkmingai įveikti ir jau po metų pakilti pareigose Deividui padėjo tokios asmeninės savybės kaip dėmesingumas detalėms ir siekis didžiausio kruopštumo reikalaujančius darbus atlikti kuo geriau. Nors pats nemėgsta pokyčių, pinigų plovimo prevencijos specialisto pareigas užimantis Deividas ragina kitus jų nebijoti – juk nieko baisaus bandyti tiek, kiek reikės.
Kodėl nusprendei ieškoti naujo darbo?
Ankstesniame darbe, prasidėjus karantinui, mano darbo pobūdis leido iš namų dirbti visus metus. Per juos sukako 20 metų, kaip dirbau toje pačioje įmonėje. Į ją atėjau iš karto po kariuomenės, būdamas 20-ies. Artėjant darbo sukakčiai, ėmiau galvoti: ką aš čia darau? Aš nieko daugiau nemoku, o man juk tuoj 40-ešimt. Taip mąstydamas „užspaudžiau save į kampą“ ir darbas nebeteikė malonumo. Tuomet pasitariau su žmona, ar galiu bandyti, ką nors keisti. Ji pritarė. Turėdamas jos palaikymą, priėmiau pažįstamo kvietimą dirbti jo naujai įsteigtoje statybų kompanijoje. Po metų, naujam verslui nepasisekus, pradėjau ieškoti kito darbo. Po kelių dešimtmečių transporto kompanijoje, kurioje darbas labai įtemptas, norėjau ramesnio, paprastesnio darbo.
Ar ieškant naujo darbo teko išgirsti komentarų dėl amžiaus?
Ne, niekada. Arba nesakė, arba negirdėjau. Daugiausia klausdavo, kodėl taip ilgai dirbau ankstesnėje darbovietėje, vienoje vietoje. O tai labai sunkus klausimas. Tiesiog nejauti, kaip metai prabėga: žiema-vasara, žiema-vasara. Aš – vienas tų žmonių, kurie nemėgsta didelių pokyčių tiek darbe, tiek gyvenime.
Kaip manai, ar stereotipai ir nuostatos dėl amžiaus gajūs darbo rinkoje, ar visgi tai mitas?
Taip. Nors tiesiogiai neteko susidurti, bet mano artimoje aplinkoje esantys brandesnio amžiaus žmonės tai patiria. Sesers vyras, kuris visą profesinį gyvenimą dirbo vienos įmonės vadovu, jau kelerius metus nesėkmingai ieško darbo. Nors visi stengiasi padėti paieškose, bet nepavyksta ir jis sako, jog tai dėl amžiaus. Panašiai ir sesuo susidūrė su sunkumais, kai keitė darbą. Ji labai išgyveno, kad niekam nebus patraukli kaip darbuotoja, nes per sena.
Esame skirtingi žmonės ir aš manau, kad viskas priklauso nuo požiūrio.
Aš stengiuosi visą laiką išlikti paprastas – neišsišokti, neprašyti ir nesitikėti nerealių dalykų. Mes visi kažkada pradėjome nuo nulio. Nieko tokio, kad sukaupta 20-ies metų patirtis kitoje srityje.
Žinoma, gaila, kad pakeitus darbą, praradau ir sukauptas atostogas, bet jei kažko norime – turime patys kažką keisti, kažko atsisakyti, jei reikia – pradėti nuo pradžių.
Kas labiausiai neramino pradedant dirbti naujoje vietoje?
Pirmiausia, nerimavau dėl savo anglų kalbos. Nors skelbime buvo nurodyta, jog darbo vieta nereikalauja stiprių anglų kalbos žinių, aš galvojau: juk visi organizacijoje kalba angliškai. Girdėdavau, kaip mano žmona dirba – ji nuolatos kalba angliškai. Tuo tarpu mano anglų kalba buvo labai prasto lygio, bet toks ir buvo sumanymas – įdarbinti žmogų be anglų kalbos žinių ir suteikti galimybę jos išmokti. Iš karto buvau nukreiptas mokytis į AML anglų kalbos akademiją, kurią „Danske Bank “ Lietuvoje organizuoja bendradarbiaudama su Kalba.Lt: 1.5 mėn. intensyviu ritmu mokiausi anglų kalbos, kitus 1.5 mėn — naujos profesijos įgūdžių.
Antra, dėl ko buvo neramu, pati darbo vieta.
Ir sritis man visiškai nežinoma – nieko bendro su logistika, kurioje dirbau visą profesinį gyvenimą. Ir didžioji dalis kolegų – jauni žmonės. Galvojau, kaip man čia reikės būti ir dirbti.
Bet vėlgi: jau ir ankstesniame darbe darbuotojai nuolat keisdavosi, ateidavo nauji, jauni, keitėsi bendravimas. Be to, turiu panašaus amžiaus dukrą ir aš suprantu, kokie yra jauni žmonės, apie ką jie, kas jiems svarbu.
Kokia ankstesnė patirtis praverčia dirbant čia?
Iš pradžių buvo labai sudėtinga – nieko nesupranti, reikia daug visokių naujų žinių. Darai viską robotizuotu būdu. Vadovaujiesi standartizuotu darbo aprašymu, skaitai ir darai, kaip reikia, skaitai ir darai. Per metus laiko viską įsisavinau ir tuomet ėmiau matyti, kad tose instrukcijose yra perteklinių dalykų – galbūt galima pakoreguoti, pakeisti, pagerinti, kad išvengti bereikalingų žingsnių. Šiuo atveju labai praverčia mano ankstesniame darbe įsisavinti LEAN sistemos principai.
Taip pat praverčia klientų aptarnavime sukaupta ilgametė patirtis. Aš klientui paslaugą turiu atiduoti tokią, kad jis išeitų patenkintas. Tuo tarpu pastebiu, kad jaunesni kolegos to dar nesupranta: jiems davė užduotį, jie padarė ir nuėjo. Aš stengiuosi kiekvieną kartą akcentuoti, kad darome ne dėl savęs ar vadovo – darome tam, kad klientas būtų patenkintas. Jei pavyzdžiui, kyla įtarimas dėl kliento atliktos operacijos, nereikėtų iš karto pulti rašyti pranešimo. Pirmiausia pats pabandyk išanalizuoti, suprasti, kodėl atliktas vienas ar kitas veiksmas, ir tik tuomet trukdyk klientą.
Ką naujo sužinojai apie save, dirbdamas čia? Ko naujo išmokai?
Patobulėjo mano anglų kalbos žinios. Pagavau save mieste kalbant su užsieniečiais, kai jie kažko paklausia. Prabilau kaip niekur nieko, o anksčiau kelionėse dažniausiai už mane kalbėdavo kiti. Taip pat tapau drąsesnis. Tai gali būti susiję ir su amžiumi, tačiau iš tiesų drąsiau pradedu pokalbį ir bendrauju su naujais žmonėmis. Nors esu uždaras, konservatyvus žmogus, čia, Danske jaučiuosi kitaip.
Ko palinkėtumei savo bendraamžiams, nesiryžtantiems ieškoti naujo / keisti darbą?
Kai dabar prisimenu save tuo metu, kai ilgametėje darbovietėje prasidėjo pokyčiai ir supratau, kad turėsiu keisti darbą, tuomet galvojau, ką reikės daryti, ką ir kaip aš dirbsiu kitur, galiausiai – kaip reikės rasti darbą. Tačiau, suprantant, kad pokyčiai neišvengiami, kažkas pasikeitė ir dabar manau, kad labai svarbu savęs nepasendinti. Būk jaunas, pabandyk! Neišeis vieną kartą, pabandysi dar kartą. Juk tame nėra jokios problemos. Net jei kurį laiką tektų finansiškai susispausti, tai taip pat – ne bėda. Pasistengus, gal pavyks pakilti pareigose. Man pavyko. Iš jaunesniojo (angl. Junior Officer) po metų tapau klientų aptarnavimo specialistu (angl. Officer). Labai apsidžiaugiau. Mane tai labai stipriai motyvuoja – man ne tik darbas patinka, bet mane dar ir įvertino.