Pasaulio ekonomikos forumas skaičiuoja, kad dėl robotizacijos ir procesų automatizavimo daugiau nei pusei pasaulio darbuotojų teks kelti kompetenciją arba persikvalifikuoti. Tačiau jau dabar verslui ši perspektyva atveria galimybes greičiau atlikti monotoniškus darbus ir pasitelkti skaitmenines technologijas rutininių klausimų sprendimui, o patiems darbuotojams – įdomesnį, daugiau kūrybinio potencialo realizuoti leidžiantį darbą. Tam būtina ne tik skirtingų technologijų integracija, bet ir platesni žmogaus gebėjimai.

„Danske Bank“ įdarbintus robotus galima įsivaizduoti dvejopai. Viena vertus, jie yra konkrečią, rutininę funkciją atliekantis skaitmeninis sprendimas. Imituodamas žmogaus veiklą, robotas sujungia sistemas per vartotojo ar aplikacijų programavimo sąsajas. Naudodamas jas, robotas darbus atlieka kelis kartus greičiau – dvi savaites užimančią užduotį sudorodamas per keletą minučių.

Kita vertus, robotus galima traktuoti ir kaip visateisius „Danske Bank“ darbuotojus. Kiekvienas iš daugiau nei 200 robotų yra virtualus komandos narys – turi unikalų numerį, jį prižiūrintį vadovą, atlieka konkrečią funkciją. Šie robotai turi savo genealoginį medį, gyvenimo aprašymą, o po 2-4 metų yra išleidžiami į pensiją. Robotai už savo veiklą „atsiskaito“ ir kasmetinėse rezultatų peržiūrose.

Sklandi robotų veikla be žmogaus priežiūros šiandien neįmanoma. Tiek jų kūrimo, tiek veikimo procese dalyvauja ir informacinių technologijų, ir verslo procesų specialistai. Jų darbas paremtas „Agile@Scale“ metodu. Kad automatizacija veiktų nepriekaištingai ir garantuotų laukiamus rezultatus, ieškoma būdų supaprastinti patį darbo procesą. Eliminavus iš jo nereikalingus veiksmus ir parengus detalų proceso aprašą, programuotojai nustato taisykles, identifikuoja išimtis ir atlieka būtinus testus.

Robotas kuriamas keliais etapais, o, jam pradėjus veiklą, ji nuolat peržiūrima, vertinamas jos efektyvumas. Kartais robotui diegiami atnaujinimai arba priimamas sprendimas jo veiklą nutraukti ir diegti pažangesnius sprendimus.

Pakeičia ir žmones, ir jiems reikalingas kompetencijas


Visos darbų sekos automatizacija ne tik paspartina verslo procesus. Dėl jos rutininiai darbai atliekami skaidriau, o analizuojant ir sekant kiekvieną proceso dalį galima rasti optimizacijos ar tobulėjimo galimybių. Dėl jų sprendžiama remiantis ne intuicija, bet kiekybiniais duomenimis. Tiksliai dirbantis robotukas beveik eliminuoja žmogiškosios klaidos galimybę.

Robotų nuo monotoniško darbo išlaisvinti žmonės savo įgūdžius pritaiko kitur, o dirbtinio intelekto atlikto darbo našumas matuojamas vertinant vartotojo patirties ir paslaugos kokybę, procesų skaidrumą ir sutaupytus darbo kaštus. Esama atvejų, kai pasitelkti sprendimai vartotojo patirtį pagerino iki 400 kartų.

Tačiau laisvos žmonių rankos ne visada gerai. Kad virtualieji darbuotojai neišstumtų gyvųjų ir šie netaptų bedarbių armija, būtina keisti darbo rinką ir švietimo sistemą. Svarbiausias šiuolaikinio žmogaus įgūdis – konceptualus mąstymas, gebėjimas identifikuoti problemą ir rasti jai tinkamą sprendimą. Kol robotas atlieka monotoniškas užduotis, pažangus homo sapiens ieško, kaip tai išnaudoti kuriant dar patogesnį, dar kokybiškesnį gyvenimą. Nors ateityje dirbsime mažiau, manau, kad atliksime kur kas daugiau. Tik tam reikės ypatingos kūrybinės ir protinės kompetencijos.

Apie automatizaciją susimąsto ne tik kilti karjeros laiptais svajojantys darbuotojai. Paslaugas teikiantis verslas taip pat svarsto, kaip produktas atsidurs pas klientą ir kiek žmogiškųjų pastangų tai pareikalaus. Optimizuodami veiklą, veiksmų grandinę nuo užsakymo iki sandėlių valdymo automatizavo elektroninės prekybos grandai „Amazon“ ar „Ali Express“, tačiau tai jau sėkmingai daro ir smulkus bei vidutinis verslas.

Naujoji verslo kultūra – didesnis dėmesys pokyčiams

Šiandien Lietuvoje veiklą automatizuoja tiek vietos, tiek užsienio įmonės. Kiekvienas sėkmės pavyzdys, stiprus žingsnis į užsienio rinką įkvepia dar dešimtis jaunų verslų bei startuolių. Jie ir pritrauktos užsienio investicijos kuria naują verslo kultūrą, kurioje reikalingi nauji įgūdžiai. Joje dominuoja neeilinių sprendimų ieškantys talentai.

„Danske Bank“ su procesų automatizavimo komandos Lietuvoje sukurtais sprendimai taikomi visoje banko grupėje Šiaurės šalyse. Šiandien ieškome būdų, kaip sujungti verslo procesų valdymo sistemas, suderinti robotų procesų automatizacijos ir taisyklių sistemų technologijas su skirtingomis IT sistemomis. Specialistai eksperimentuoja su kalbų apdorojimo, mašininio mokymosi ir teksto atpažinimo procesais.

Sėkminga jų integracija automatizuotų procesų grandinėje dar labiau sumažintų žmogaus įsikišimo būtinybę ir suteiktų robotui didesnes veikimo galimybes. O mes galėtume kelti sudėtingesnius klausimus ir pateikti visuomenei naudingesnius ir patogesnius sprendimus.